.::TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA::.

THANX FOR VISITING AND FOLLOWING.JANGAN LUPA TINGGALKAN JEJAK DI EXCHANGE LINK ^_^
L.O.V.E. AWARD PADA YANG SUDI MENJADI FOLLOWER DI PAGE AWARD.SALAM KASIH SAYANG =)

Monday, November 15, 2010

~bila terasa bosan~

salam..
hye semua..

arini terasa sangat bosan..
tak tau nak buat apa dah..
idea pun takde..
raya haji nie pun aku tak buat kuih...
malas sangat nak buat...(kalau malas xde ubatnya..hehe)

lepas exam kali nie terasa sangat malas dan terlalu banyak tido..
(hehehe..nie mesti nak gantikan masa tido nie..hihihi)
bertemankan adikku,fawwaz sahaja di rumah..aku habiskan masa dengan membaca sinar harian,memasak untuk makan malam dan juga menonton tv...
tadi masa baca sinar harian..terbacalah aku pasal kempen READ MALAYSIA '10...
seperti yang kita semua sedia maklum,statitistik kadar budaya membaca di Malaysia amat rendah jika kita bandingkan dengan negara-negara Eropah..

korang dah mulakan ke kempen nie...
pada yang punya anak-anak..
latihlah anak-anak korang supaya gemar membaca..
aku ingat lagi masa kecik-kecik dulu,ayah selalu hantaq aku kat library awam negeri Kedah..
sehari suntuk aku dok kat situ..(siap bawak bekal lagi)
macam-macam buku aku baca..dari satu rak ke satu rak aku baca buku yang ada and siap pinjam buku lagi..
sebabnya ayah nak latih aku supaya suka membaca..and alhamdulillah...sampai sekarang aku memang ulat buku...tapi pada novel jela...yg lain-lain tue baca jugak..tapi kurang..
(that's me ^_^)
even kalau kita baca novel pun,banyak sebenarnya moral of the story yang korang dapat ambil...contonya novel-novel oleh Hlovate...
bukan setakat novel biasa but dalam tue korang dapat lesson yang sangat berguna macam mana nak ubah diri kita untuk jadi lebih baik..
"live well or live hell...U choose "
kadang-kadang,otak manusia tak boleh menerima bahan bacaan yang terlalu ilmiah..
(lebih kurang macam akula..)
ini akan membuatkan kita cepat bosan dan terus akan hilang minat untuk membaca...

apa kata..untuk memulakan tabiat suka membaca..
korang mulakan dengan bahan bacaan yang ringan contohnya komik atau cerpen..
kemudian..apabila korang rasa korang sudah berjaya memupuk minat membaca,beralihlah pula pada bentuk bahan bacaan yang lain...

dan pastinya...sebaik-baik bahan bacaan adalah Al-Quran
Sebabnya....
di dalam Al-Quran itu sendiri terdapat pelbagai ilmu yang dapat kita manfaatkan..
korang nak cerita,dalam Al-Quran ada..
korang nak tahu pasal hukum hakam,dalam Al-Quran ada..
pendek kata...macam-macam ada..
-jangan malas-malas membaca-

so,selamat membaca dan pupuklah diri masing-masing untuk menjadi generasi yang suka membaca...
Ok..bila terasa bosan...saya akan membaca..Jom kita mebaca!!!!
-baca blog pun dikira mebaca juga tue =) -
masih tak terlalu lambat untuk mulakan budaya membaca...
ada sebulan lebih lagi untuk 2010 melabuhkan tirainya...
make a move!!!!!
-tengok,kucing pun nak jadi celik ilmu-


~MEMBACA JAMBATAN ILMU~





No comments: